Kübra Nur İz

17 Mayıs 2024

İşletmelerde Çalışan Memnuniyeti ve Verimlilik

Çalışan memnuniyetinin artması ve yüksek verimlilik her işletmenin önceliğidir. Peki nedir bu unsurları bu kadar öne çıkaran? Gelin beraber bu sorunun derinliklerine inerek öğrenelim.

Personel bir işletmenin yapı taşıdır. Dolayısıyla bu yapı taşlarının en iyi şekilde performans göstermesi ve maksimum verimin alınması için personelin çalışma ortamından aldığı memnuniyeti ve işe olan bağlılığını rutin aralıklarla kontrol etmek ve varsa sorunlara çözüm üreterek ‘personel odaklı’ bir işletme olunmalıdır.

Verimlilik; en az çaba, zaman ve maliyet ile maksimum fayda sağlamayı ifade etmektedir. İşletmelerde verimlilik kavramı personellerin sorumluluklarını zamanında yerine getirmelerini sağlar. Bu noktada önemli olan husus, sorumluluklar yerine getirilirken personelin işten aldığı keyif ve memnuniyettir. Çalışan memnuniyetini artırmak için çalışana aidiyet duygusunun verilmesi gerekir. Çalışan memnuniyeti bir işletmenin başarısı ve kalitesiyle paralel ilişki içindedir.

İşletmenin, çalışanlarının karşılanabilir istek ve beklentilerini -örneğin maaş ve terfi- belli bir düzeyde yerine getirebiliyor olması, çalışanlar adına önemli bir noktadır. Sorun ve sıkıntılarının dinleniyor oluşu ve çözüm üretilmesi de çalışanların işletmelerden bekledikleri bir diğer unsurdur. Her çalışanın bireysel istek ve beklentileri olabilir. Bu noktada çalışanla kurulan iletişim oldukça önemlidir. Çalışanın kendini açıkça ifade edebiliyor olması gerekir. Samimi bir yaklaşımla çalışan dinlenmeli ve çözüm odaklı bir lider özelliği ön plana çıkarılarak, çalışanın isteklerine cevap verilmelidir. Bu ortamın oluşması, çalışanın kendini rahat hissetmesi ve motivasyonunun artması açısından önemlidir. Öyle ki motivasyonun artmasıyla beraber çalışanın iş ortamından ve işinden memnun kalması da artacaktır. Bu olumlu gelişmeler en nihayetinde yüksek verimlilik olarak işletmeye yansıyacaktır. Ancak çalışan memnuniyetinin sağlanması tek bir davranışla kolay elde edilebilir bir durum değildir. Dolayısıyla işletmenin çalışanlarına yönelik tutum ve davranışlarının sürekli olması gerekir. ‘Sürdürülebilir bir motivasyon’ sağlamayı amaçlayan işletmeler, memnuniyetin süreklilik hali alması için uygun davranış sergilemeli ve faaliyetlerine bu davranışlarını aktarmalılardır. Çalışan üzerinde uzun vadeli olumlu etki bırakmak, çalışanın çalışma stiliyle özdeşleşir ve alınan verim artar.

Çalışan memnuniyetinin artmasıyla beraber, işten ayrılmalar azalır. Dolayısıyla bu da belli bir bilgi birikimine sahip olan personeli işletmede tutmayı sağlar. Aktif bir çalışma süreci içinde olunacağı için de herhangi bir pozisyon açığı oluşmaz. Pozisyon açığı olması halinde yeniden uygun personel bulma sürecine girileceği için işletmedeki verim düşer.

Aynı zamanda çalışan memnuniyeti işletmeye inovatif değerler katar. Stres düzeyleri düşük, motivasyonları yüksek çalışanlar işletme için yeni fikirler sunarak üretkenliklerini ortaya koyabilirler. Ayrıca, yüksek motivasyona sahip olmaları çalışanların müşterilerle kurdukları iletişimin de pozitif olmasını sağlar. ‘Pozitif iletişim’ sayesinde daha çok müşteri işletmeye kazandırılır ve potansiyel müşterinin sadakati artırılır. Çalışanların işletme hakkındaki dış çevresiyle olan konuşmaları işletmenin imajını da etkiler. Motive edilmiş ve memnun çalışan işletme imajına olumlu katkılar sağlar. Bu noktada çalışandan alınan verimin yüksek olması isteniyorsa, çalışanın işletme hakkında algıladığı fayda ve memnuniyetin yüksek olması sağlanmalıdır.

Size çalışan memnuniyetini artırma hakkında birkaç tüyo vereyim;

  1. Açık ve dürüst bir iletişim
  2. İş ve yaşam dengesinin kurulabilmesi için çalışana sağlanan esneklik
  3. Eğitim ve geliştirme programları
  4. İşletme içi güvenli ortam
  5. Ödül ve kariyerinde yükselme imkanı
  6. Takdir ve teşekkür gibi yapıcı destekler

İşletmenizi diğerlerinden farklı kılarak öne çıkarmayı hedefliyorsanız, işletmenizin merkez düşüncesine ‘Önce İnsan, Önce Çalışan’ sloganını yerleştirmenizi tavsiye ederim.

İşte, başarılı bir işletmenin formülü bu; mutlu çalışanlar, mutlu yüzler, yüksek verim…

Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle… Sağlıkla kalın.